Jdi na obsah Jdi na menu
 

MD 26 – Ivan Pelikán: Práce s detailem

 Pokud schází našim trenérům v trenérském řemesle něco, je to bezesporu práce s detailem! Dovolím si tvrdit, že tento nedostatek se objevuje napříč všemi kategoriemi (včetně dospělých složek). Co je myšleno pojmem detail? Zastavme se u techniky volejbalu. Adekvátní technika je základní předpoklad kvalitní hry, ale i vstupenkou ke špičkovému provedení. Nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že volejbaloví trenéři -  „puntičkáři“, jsou v oblasti techniky druhem na vymření…

 

 

Pokud vzpomenu v souvislosti s rozvojem techniky slovo detail, jedním dechem mne napadne přívlastek důslednost! Často se zaměřujeme velmi rychle na konečnou podobu „kompletní“ mosaiky, ale jednotlivé detaily nám unikají.  Část je potřeba nejdříve pečlivě, trpělivě a s důsledností poskládat v celek! Použiji – li příměru, budu hovořit o „pilování“ či skutečné obsesi trenéra v procesu rozvoje techniky.

Součástí dnešního metodického dopisu je přiložené video, které pro nás vyrobil Julien Van de Vyver. Na ukázce bych chtěl demonstrovat výše popsanou skutečnost – práce s detailem je v přímé úměře k preciznímu zvládnutí jednotlivých herních činností a součinností. 

 

 

ÚTOK PO RYCHLÉ NAHRÁVCE

Charakteristika: Jde o součinnostní vazbu mezi nahrávačem a útočícím hráčem.

Požadavky součinnosti:

 a) Požadavek na útočníka

b) Požadavek na nahrávače

c) Požadavek na tým

Problémy v procesu učení:  Je jich pochopitelně více, ale nejčastější je tvrzení, že útočící hráč „nestíhá“ zasáhnout míč po rychle provedené nahrávce.

Řešení problému: Trpělivost a přesvědčení, že nastolená cesta je správná. Důsledná práce s detailem na všech úrovních. Každý jednotlivý element má v řetězci činnosti důležité místo.

Dnes bych chtěl poukázat na techniku úderu. Často vyčítáme hráčům „pomalost“ rozběhu, kterou vidíme jako základní nedostatek a hlavní příčinu nezdaru při realizaci tohoto úkolu. Problém je ale i na úrovni rychlosti smečařské paže, která vychází ze správné techniky a žádného nebo nedostatečného rozvoje dalších schopností (posilování atd.). Problém je tedy nutno řešit komplexně, ale ve všech detailech.