Jdi na obsah Jdi na menu
 

Nepropustné zdi aneb trénink blokování u mládeže část 1

 Markantním technickým elementem letošního evropského

šampionátu mužů v Polsku a Dánsku byl blok. V závěrečných bojích o konečná umístění byli diváci svědky okamžiků, kdy bloky tvořily nepropustnou zeď, kterou útočníci jen stěží překonávali. Protože je blok složitým elementem hry, je třeba, aby se základní pohyby začali trénovat velmi brzy. Bohužel se v mládežnickém volejbalu často setkáváme s tím, že se trénování bloku začíná po útoku z rychlých
nahrávek, přitom blokování útoku po vysokých nahrávkách se zanedbává. Přitom blok po útoku z vysokých nahrávek se učí snadněji a ve hře se vyskytuje velmi často, nabírá s přibývající kvalitou hry na důležitosti a v neposlední řadě vede relativně brzy k úspěšnosti. Proto se doporučuje začít s tréninkem bloku z útoku po nahrávkách za třímetrovou hranicí a až poté se přichází k učení bloku pod časovým tlakem po soupeřově přesné přihrávce a rychlé nahrávce.

 blok2

První tipy se tedy vztahují na naučení základní techniky
blokování, ne však učení blokařských přesunů a kroků.

Cvičení č. 1.

Jeden hráč s míčem stojí v bezprostřední blízkosti
sítě a bokem k ní. Druhý hráč stojí na druhé straně sítě připraven
blokovat. Hráč vyhodí míč kolmo do vzduchu tak, aby nepřelétl přes síť. Druhý hráč vyskočí a snaží se přesahem přes síť zabránit míči v dalším pohybu vzhůru. Šest až osm opakování, poté dochází ke střídání.

Cvičení 2.

Stejný průběh cvičení jako cvičení 1, ale tentokrát v trojicích.
Dva hráči s míčem na jedné straně ve vzdálenosti jednoho metru od sebe – bokem k síti. Jeden hráč na druhé straně připraven blokovat. Tentokrát se hráči v házení střídají a blokující hráč blokuje vždy po úkroku do strany. Hráč provede cvičení třikrát na každou stranu a střídá.

Cvičení 3

Stejný průběh jako cvičení 2, pouze s tím rozdílem, že
vzdálenost mezi dvěma hráči na jedné straně je 3 - 4 metry.  Blokující hráč stojí na druhé straně sítě mezi útočníky. Hráč si sám vybere směr pohybu, provede křižný krok a poté dokrok a vyskočí na blok, teprve po výskoku hráče hází hráč míč do výšku, o to však
rychleji, aby mu mohl blokující hráč zastavit jeho dráhu letu vzhůru. To samé i na druhou stranu. Přesun blokujících hráčů se podobá dvoukrokovému rozběhu na smeč s tím rozdílem, že hráč – pokud blokuje v zóně II – začíná levou nohou. V zóně IV je blokařský přesun pro praváky stejný jako dvoukrokový rozběh na smeč.

Cvičení 4

Probíhá stejným způsobem jako cvičení 3 s tím rozdílem,
že blokování se účastní dva hráči. Oba hráči se přesouvají a seskupují kompaktní dvojblok a brání letu hozeného míče vzhůru.

Samozřejmě, že mohou tato cvičení také probíhat s drženými
míči. Hozené míče však více připomínají hru a motivace zabránit letu míče vzhůru je u blokujících hráčů vyšší. Házení míčů ze vzdálenosti jednoho až tří metrů od sítě však autor článku vidí jako velmi nežádoucí z důvodu špatného časování hodu míče ve spolupráci s blokujícími hráči.