Jdi na obsah Jdi na menu
 

Učení s emocemi aneb Trénink začínajících mladých beachvolejbalistů

 V tréninku mládeže všeobecně platí pravidlo, že při volení jednotlivých cvičení by měla v centru dění stát vždy hra nebo cvičení podobající se herním situacím. Přitom se jeví jako vhodné při hře zprostředkovat dětem techniku správného provedení jednotlivých herních činností (stejné jako u minivolejbalu dětí dva proti dvěma či tři proti třem).

 volejbal-u-site

 

Učení techniky drillem není pro začínající volejbalisty nejlepší cesta, protože děti se chtějí učit hrou a porozumnění hry a vnímání hry stojí v této fázi učení na prvním místě. Dalším důležitým komponentem pro začátečnický volejbal je motivační komponenta, tu plní hra dvou proti dvěma dostatečně. Správnou volbou cvičení a her však můžeme u dětí docílit velkých pokroků jak v technické oblasti jednotlivých odbití i pohybů, tak i v kondiční oblasti. V další fázi tréninkového procesu se mohou trenéři k jemnému vylaďovaní jednotlivých pohybů v rámci větších bloků zaměřených na jednotlivé herní dovednosti opět vrátit. Přitom je však důležité vytvořit u dětí schopnost sebereflexe, aby došlo ke správnému zautomatizování všech činností.

Následující cvičení jsou vhodná především pro mládežnický trénink beachvolejbalistů, nejedná se však o cvičení chronologicky seřazených do jedné tréninkové jednotky, nýbrž o souhrn několika cvičení. Pohyb v písku je u těchto cvičení nadřazen učení techniky a taktiky.

Pro úvod byly vybrány některá běžecká a skokanská cvičení beachvolejbalistů, která hráče připraví na postupně se zvyšující tréninkovou zátěž. Na obou stranách hřiště jsou rozmístěny kužely, na každé straně je jeden hráč. První hráč provádí určitá cvičení, druhý hráč na druhé straně se je snaží napodobit.

  1. Zahřívací běžecká cvičení

  •  
  • Běh stranou kolem kuželů

  •  
  • Smečařský rozběh s úderem až k síti, tam provede hráč odstup od sítě a znovu smečařský rozběh na síť

  •  
  • Blokařský výskok, úkroky stranou 1,5 M a znovu blokařský výskok atd.

  •  
  • Odstup od sítě dvěma způsoby – během vzad a úkrokem, překrokem a úkrokem

  •  
  • To samé pouze s tím, že druhý hráč provádí různá cvičení a první hráč je napodobuje.

     

2. Cvičení na rozvoj vnímání a koordinaci pohybu u odbití spodem

Dva hráči stojí kolmo k síti, hráč dále od sítě provádí vždy dvě odbití bagrem. Po prvním odbití ukáže hráč u sítě, kam má být provedena nahrávka a tam hráč nahrává. Hráč u sítě se přesune do místa odbití a opět odehrává míč na přihrávajícího hráče.

Varianta: Obě odbití jsou prováděna bagrem, při zvednutí levé paže – po odbití otočení o 180 stupňů vlevo, při zvednutí pravé paže otočení o 180 stupňů vpravo.

 

3. Na každé straně hřiště se nacházejí tři hráči – přihrávač, nahrávač a hráč u sítě. Hráč u sítě odbíjí míč vrchem do zóny I nebo V, přihrávající hráč ho přihrává k síti, druhý hráč běží a nahrává ho opět na hráče u sítě, který stále mění pozici útočníka.

 

  1. Varianta: toto cvičení může být prováděno na obou polovinách obou stran hřiště, takže do cvičení jsou zapojeni všichni hráči.